Rendereléssel kapcsolatos alapfogalmak

Sok fogalom ugyan már nem szorul magyarázatra a fotórealisztikus vagy művészeti rendereléssel kapcsolatban az építészek számára, de azért nem árt összeszedni néhányat a teljesség igénye nélkül.  Más lesz a fontos egy teljes munkaidőben látványterveket készító múvész és egy kis irodában tervező építészként dolgozónak, aki nem szeretné kiszervezni a látványtervezési feladatot, hanem maga készíti el azt sokkal kevesebb időráfordítással. Én elsősorban a második csoportnak szánom ezt a bejegyzést.

Itt van tehát a lista a legfontosabbakkal:

Offline vs. Real-time rendering

A real-time renderingnél a renderelőmotor néhány ezredmásodperc alatt készíti el a képet, ami lehetővé teszi a valós idejű navigálást a modellben.
Ezzel ellentétben az offline módot a nagyobb számításigényű, de valósághű képek generálásához használjuk, ami egyelőre nem elég gyors, hogy real-timenak hívjuk.

Path tracing vs. Ray tracing

Ray tracing a képet úgy generálja le, hogy a nézőpontból (kamera) a kép összes pixeljére vetít egy sugarat, így leképezve a modellt. Az így vetített sugár eléri a modellelemet, ahol az adott pontban megvizsgálja, hogy a fényforrás által megvilágított vagy árnyékos felületről van-e szó (first bounce). A valósághű árnyékokat (soft shadow), transzparens anyagok fényjátékát (caustic) és visszaverődő fényeket (global illumination) csak mimikálni tudja. Ezeket külön algoritmus “csalja össze”.
Ray tracinget offline rendering esetén alkalmazzák, mivel nagy a számításigénye a megfelelően valósághű eredmény eléréséhez.

Path tracing lényegében a ray tracing egyik alcsoportja. A path tracer a ray tracerrel ellentétben, figyelembe veszi az indirect megvilágítást is, úgy ahogy a valóságban van. A kiinduló sugár visszaverődik a modellben található felületekről mindaddig, amíg el nem éri a fényforrást vagy ki nem lép a modellezett térből, így lesz valósághű az eredmény a global illumination külön számításigénye nélkül. Ez a módszer a modellünk egy pontjában számított fényértéket és a felület fizikai fényvisszaverő tulajdonságát (BRDF) veszi figyelembe ahhoz, hogy meghatározza a nézőpontba visszaérkező sugár fényértékét, ami majd megjelenik a képen.

CPU rendering vs. GPU rendering

CPU renderelés esetén a számítógépünk alaplapjának órajele (GHz) befolyásolja a renderelés gyorsaságát, illetve a magjainak száma is abban az esetben, amikor a művelet több szálon is tud futni. A renderelés gyorsasága rengeteg egyéb faktoron is múlik, de ha jól optimalizált renderelő motor beállításokkal és megfelelő CPU-val dolgozunk, akkor számottevően nem lassítja majd a munkafolyamatot, hanem inkább segíti a tervezést, mivel könnyebben tudunk döntést hozni a valósághűen ábrázolt anyagokat és formákat illetőleg. A megfelelő CPU kiválasztásához a CINEBENCH benchmark adatok nyújtanak segítséget.

GPU renderelés esetén ugyancsak számít a CPU mag órajele viszont itt az egy mag maximális teljesítményét (max-core-clock) kell nézni. Például az Intel i7 7700K-t 4,2GHz órajellel érdemes GPU worstationnel kombinálni (forrás: www.cgdirector.com). A renderelés első fázisaként az adatot (geometria és textúra) előkészíti a motor és ehhez a CPU-t használja.
Használhatunk egynél több GPU-t is a gyorsabb rendereléshez, de csak akkor lesz hatékonyan kihasználva, ha CPU PCIE Lane megfelelő ehhez (például a drágább grafikus kártyák 16x PCIE 3.0 Lane-t igényelnek).
Ezen kívül a grafikus kártya vRAM, azaz videó memóriája befolyásolja még a GPU renderelőmotor teljesítményét. Az az adat, ami nem fér a VRAM-be swappelni fog, vagy a rendszer memóriába, vagy a merevlemezre, ha van a renderelő motornak out-of-core módja. Ez lényegesen lelassíthatja a számítást.

Unbiased vs. biased render engine

Röviden fogalmazva a különbség az, hogy míg a biased renderelőmotor nem használ optimalizálást a számítás során, az biased motorok viszont igen.
Az unbiased rendering rendkívül számításigényes módszer. Amennyiben módot ad rá a szoftver, hogy minden lehetséges beállítást lásson a felhasználó, akkor sem tud feltétlenül szemmel láthatóan jobb eredményt produkálni, mivel az optimalizálás nagyon jól meg van oldva általában.
Valamennyi renderelőmotor így a biased kategóriába tartozik, ahol a beállítások a felhasználó számára vannak optimalizálva, szerencsére 🙂 . Az, hogy mennyi beállítási lehetőséget ad a usernek a szoftver az mindegyiknél eltérő.
A V-Ray engine például lehetőséget ad rá, hogy unbiasedként és biasedként is használjuk.

Physically-Based Rendering (PBR)

Fizikai valóságnak megfelelő renderelés esetén a fényt teljesen a valóságnak megfelelően kezeli a renderelőmotor. Gondoljunk itt az energiamegmaradásra, amikor nem kapsz több fényt egy adott ponton, mint amennyi a fényforrás. Fizikailag korrekt módon szóródik a fény a PBR esetén és az anyagtulajdonságok is a valóságnak megfelelőek. Különböző renderelőmotorok különböző módon nevezik el ezeket az anyagtulajdonságokat. Például: diffuse (azaz albedo), normal map, alpha channel. specular (azaz reflection) map

Tervellenőrzés Solibri Model checkerrel – BIM

A BIM folyamatot követve a modellünket különböző kritériumok alapján ellenőrizhetjük illetve összevethetjük a társtervezők modelljeivel. Erre kiválóan alkalmas akár a Solibri Model Checker, amiben sok beépített ellenőrzési szabályt már készen megtalálunk.

Az ellenőrzés így nem csak az ütközésvizsgálatra terjedhet ki, hanem saját magunk alkotta szabályrendszer alapján sokféle képpen győződhetünk meg a 3D modellünk helyes felépítéséről illetve a terv megfelelőségéről.  (Megjegyzés: új szabékyrendszer, un. “ruleset” nem hozható létre, de egy meglévőt könnyen a saját kritériumainknak megfelelőre szabhatunk, hogy azok a helyi szabályozásnak is megfeleljenek.)
Tervellenőrzés része lehet például a:

  • menekülési útvonalak meglétének vizsgálata,
  • az akadálymentesség szabályainak vizsgálata, a
  • helyi szabályozásoknak megfelelő kialakítás vizsgálata,
    Korlát minimális magasságának vizsgálata
    image source: Man and Machine

    Image Source: Man and Machine
  • minimális távolságok vizsgálata,
  • COBie struktúra megfelelőség vizsgálata,

    Image Source: Man and Machine
  • megkövetelt klasszifikációs rendszer struktúra meglétének vizsgálata vagy éppen a
  • kötelezően beépítendő anyagok meglétének vizsgálata.

A Solibri Model Checker és Viewer elsősorban IFC formátumú modellek kezelésére alkalmas. Lényegesen lecsökken a modell fájlmérete amint importáljuk az IFC modelleket (saját illetve társtervezőktől kapottakat) és azt a Solibri formátumban mentjük el. Ez lehet akár a BCF (BIM Collaboration Format) fájlformátum vagy akár SMC, ami egy kb 5 GB IFC fájlnál tized akkora méretet jelent.

Ugyancsak hasznos lehet a saját modellünk frissített verziójának és az előző verziónak az összevetése. Az önreviziót egyszerűvé teszi a különbségek vizuális ábrázolásával a Solibri Model Checker.

Végül de nem utolsó sorban, említésre érdemes még a mennyiség kimutatás export funkció COBie táblázatba:

Image Source: Man and Machine

Cinema 4D and ArchiCAD exchange

Scene export from ArchiCAD to Cinema 4D

Built-in CineRender is good for rendering quick visualization of your project but if you want to have more advanced possibilities to compose a multi-pass image or render a video with Teamrender then you might want to use Cinema 4D for that.
There are two ways for exporting a c4d file from ArchiCAD:

Built-in Export

  • Go to Window menu > Palettes > Photorendering Settings and open the palette where all CineRender render settings can be found.
  • Click on the arrow next to the photograph icon and select ‘Export to CINEMA 4D’.
  • Specify the path for the c4d file then click on Save. (You can enable ‘Start Cinema 4D after save’ checkbox if you don’t have Cinema already open)
  • With this method, you will save your ArchiCAD model (all elements which are visible in your AC 3D window) with its materials and also you render settings and environment will be included

Update Merge

There is a possibility to update your exported scene with a second version if you have to modify the geometry but you’ve already made some changes in material settings in Cinema 4D on the first version. Therefore, you won’t loose your adjusted materials if you use update merge with the following settings shown on the below screenshot.

  • Open your previously exported c4d in Cinema 4D
  • Adjust a material or assign a new one to an element
  • Export a second version from ArchiCAD (which includes your changes in the geometry for example)
  • In Cinema 4D, go to File menu > Merge and browse for the second version of your model
  • Disable the material flag if you don’t want to override your previously made change with the ArchiCAD material, click on OK

ArchiCAD Scene Combine

When you open a c4d scene file which was saved with ArchiCAD 18+ there will be a pop-up message asking if you want to combine the project.
This feature will help you to simplify the object structure in a way that it keeps the possibility to adjust the materials or environment because it combines polygones which has the same materials.
If you would like to use Update Merge functionality later on because you know there will be change in the geometry, then don’t use this feature.
This feature is useful for simplifying the latest version of your model so you will have a ‘cleaner’ object structure in Cinema 4D Object Manager.

Exchange Add-on

  1. Download the Add-on from here (make sure you use the version which belongs to your ArchiCAD installation) and also the User guide
  2. Install it
  3. After installation you will be able to open native Cinema 4D files from :
  • File > Open dialog (or from welcome screen while starting ArchiCAD)
  • from Cinema 4D : File > Send to ArchiCAD
  • live link exchange with ArchiCAD 3D window via File menu > Interoperability > Cinema 4D > Edit an element or Create new element

More about Live link

Enable 3D window, then go to File menu > Interoperability > CINEMA 4D. Here, you have 2 possibilities:
Create new element in CINEMA 4D or Edit selected elements in CINEMA 4D

After selecting one of the above options, the user has to select the path for the Cinema 4D installation first, then the scene will open in Cinema. (temporary file: \Documents\ArchiCADC4DTempFolder)

Add your cinema model to the scene and select  File menu > Send to ArchiCAD (temporary c4d file in C:\Users\e_kallai\AppData\Roaming\MAXON\CINEMA 4D R18_62A5E681\temp). Alternatively, you can use ‘Send project back command’ too
Save your new GDL object in ArchiCAD then check it in 3D view.
If you choose the  ‘Edit selected elements in CINEMA 4D’ option, it will turn into GDL element after sending back to ArchiCAD even if it was a parametric ArchiCAD object before the modification.

LIMITATIONS in current version of the Add-on
  • Limitations at importing CINEMA 4D models into ARCHICAD by loading, merging c4d type files and by freeform modeling:
    • During the import process only the material and geometry data is being converted.
    • Objects with polygon count more than 20 000, are slowly imported
    • Only Color, Transparency, Luminance channels are transmitted with the material:
      “CINEMA 4D offers much more material setting possibilities than ARCHICAD does. There are a large number of parameters for setting the materials’ visual behavior when affected by direct or indirect light or like glowing, transparency, etc. Some of these parameters have according material settings with exactly the same functionality in ARCHICAD, some others can be converted, but there are some that cannot be interpreted by the rendering engine of ARCHICAD, these are simply ignored.”
    • CINEMA 4D also offers textures that are based on singular algorithms that are computed during rendering. These cannot be converted, while these algorithms are not implemented in ARCHICAD. The only textures one can convert are the bitmaps loaded from image files (jpg/png/bmp). While in CINEMA 4D textures can be applied to many kinds of settings (like luminance, transparency), ARCHICAD use textures only for determining object colors, so even the bitmap textures are ignored during the conversion when applied to non color material properties.
    • Textures have to be set with relative path in the c4d scene file and tex folder has to be right next to the c4d file
    • Beside the default material model structure there is the possibility in CINEMA 4D to create materials based on different lighting model. In these cases parameters and parameter categories are used that are not known by the converter, so these settings are ignored, and if there is not any parameter among the material’s settings that could be converted, the whole material conversion is skipped, and no material is assigned to the converted object in ARCHICAD. One should use the default material model for creating materials for conversion.
    • There are differences in the texture projection algorithms of ARCHICAD and CINEMA 4D, and CINEMA 4D also offers more projection methods than ARCHICAD. Those projections for that it is possible will be converted into the corresponding projections in ARCHICAD, in other cases UV mappings are computed from the projections, and these mappings are used in ARCHICAD. As UV mapping cannot be used for solid models in ARCHICAD, one should use convertible projections for objects that should take part in solid operations, and for the other situations, one should set the resulted GDL objects’ model behavior parameter to ‘Preserve textures’.
  • Limitations at exporting ARCHICAD models to CINEMA 4D by saving 3D view and freeform modeling:
    • During the export process only the 3D geometry data, materials, lights and the 3D view are being converted.
    • When using the ‘by Class’ option for element grouping in the CINEMA 4D Settings of the Add-on, all texture projections are converted during the export, but because of the differences in texture projections algorithms of the two programs, some projections in CINEMA 4D do not get displayed the same as in ARCHICAD. To avoid this situation, the UV mapping information should be used, which is also exported. When using the ‘by Material’ option, only the UV data is being exported, because of the object hierarchy, so this option is recommended to be used only for quick rendering tasks.

 

A BIM kézikönyv első kötetének összefoglalója II.

Az előző bejegyzésben már írtam a BIM kézikönyvről, ami nem rég került publikálásra a Lechner Ödön Tudásközpont által.

Ez az összefoglaló pedig kiemeli a gyakorlatban már elterjedt BIM felhasználási módokat a kézikönyvre reflektálva, egy-egy példával szemléltetve.

  • A TERVEZÉSI TEVÉKENYSÉG TÁMOGATÁSA
    A teljesség igénye nélkül felsorolom, hogy mik azok a tervezést segítő funkciók a BIM-ben, amivel rengeteg időt és energiát spórolhat a tervező

    • lépcsőszerkesztés az előírásoknak megfelelően a tervező szoftverben beállított kritériumok alapján
    • akadálymentesítéshez speciális modellelemek megléte
    • tűzvédelmi előírásoknak megfelelőség ellenőrzése
  • TERVDOKUMENTÁCIÓ KINYERÉSE
    Az engedélyezési tervdokumentációhoz szükséges tervlapok, valamint a kiviteli tervek nagyrésze és az anyagkiírások is származtathatóak a BIM modellből. Egy központi szerverre dolgozva, lehetőség van rá, hogy több résztvevő ugyanazon az egy terven dolgozzon párhuzamosan valamint az Open BIM-ben elterjedt IFC fájlformátummal a szakági tervezők számára megoldható az adatcsere.
  • TERVELLENŐRZÉS
    Ha a tervdokumentáció nem 3D modell alapján készült, de a terv részleteiben modellezésre kerül a tervdokumentáció véglegesítése előtt, akkor ez a tervezési hibák feltárására igen hasznos lehet.
  • AKTUÁLIS ÁLLAPOT RÖGZÍTÉSE
    Az építkezés során a különböző fázisok elkészültével az aktuális állapot felmérésre kerül. Például a gépészeti csövek elburkolását megelőző állapotról vagy a szerkezetkész állapotról készült modell később a megfelelő teljesítés igazolásául szolgálhat illetve a későbbi felújításokhoz és átépítésekhez is hasznos.
  • SZERKEZETI ANALÍZIS
    Adatcsere lehetséges például az építészeti és tartószerkezetet készítő tervezők között, aminek az alapja például a Tekla és ArchiCAD-ből kiexportált IFC modell lehet.
  • TÉRBELI TERVEZÉSKOORDINÁCIÓ ÉS ÜTKÖZÉSVIZSGÁLAT
    Gépészeti modell és a tartószerkezet valamint az építészeti modell összevetésekor ellenőrizhető bármilyen ütközés pl. a szerkezet és a csövek között. Hamar fény derül a hibákra, amik így még a tervező asztalon javításra kerülhetnek, megelőzve a költségesebb építéshelyszíni javítást.
  • ÜTEMTERVEZÉS (4D BIM)
    ArchiCAD listák a kiválasztott elemek mennyiségeivel excel táblaként kiexportálhatóak. IFC alapon is átvihetjük a mennyiségeket egy Synchro Pro vagy VICO-hoz hasonló ütemező szoftverbe.
  • KÖLTSÉGBECSLÉS, KÖLTSÉGVETÉS (5D BIM)
    Szintén a listázás, ami a költségvetés elkészítésében segíhet, mivel a költség az egyes modellelemekhez könnyen hozzárendelhető a BIM modellben. Más országokban már bevett gyakorlat, hogy a költségvetéskészítő program érti a BIM modellben használt klasszifikációs struktúrát.
  • HELYISÉGGAZDÁLKODÁS
    Nem szükséges nagy részletességű BIM modell létrehozása. Az épület belső tereit reprezentáló zónákat tartalmazza. Alapja lehet a CAFM szoftverbeli BIM-modellnek.
  • ESZKÖZMENEDZSMENT
    Szintén alapja lehet a CAFM szoftverbeli BIM-modellnek viszont ez már egy nagyobb részletességű, bútorozott BIM modellt igényel.
  • MEGVALÓSULÁSI ÁLLAPOT RÖGZÍTÉSE
    Az elkészült épület geometriai felmérésén túl a szerkezet és eszközök tulajdonságait is tartalmazó modellelemek is szükségesek, azonban ezeknek az elvárt minimum LOD szintje még nem tisztázott.
  • SZABVÁNY MEGFELELŐSÉGI VIZSGÁLAT
    Egy IFC modell ellenőrzése például a Solibri Model Checker szoftverrel automatikusan elvégezhető a beépített (nemzetközi szabványokon alapuló) kritériumok alapján, de saját magunk által beállított szabályrendszer alapján is. Ellenőrizhető például az akadálymentesítés feltételei adottak-e illetve a túzvédelmi előírésoknak megfelelő-e a tervezett épület.

Kiemelném ezt a fontos ábrát a könyv utolsó lapjáról, amely az időrendjét szemlélteti a különböző felhasználási módoknak:

A BIM kézikönyv első kötetének összefoglalója I.

A BIM  & software oldalon található az előzménye ennek a bejegyzésnek. Ezen az oldalon, a fogalmak felsorolásán túl szemléltető ábrák is találhatóak.

A Június 22-én, a Lechner Ödön Tudásközpont által megjelentetett BIM Kézikönyv jó alapot ad azoknak a szakmabelieknek és beruházóknak, akik éppen ismerkednek a BIM-mel (Building Information Management).

A kiadvány kötetei:

  1. Kötet: BEVEZETÉS AZ ÉPÜLETINFORMÁCIÓS MODELLEZÉSBE
  2. Kötet: ÉPÜLETINFORMÁCIÓS MODELLEZÉS A GYAKORLATBAN
  3. Kötet: MŰSZAKI LEÍRÁS A BIM-ALAPÚ ALKALMAZÁSFEJLESZTÉSHEZ
  4. Kötet: BIM-SZABVÁNYOK

Az első kötetről:

A dokumentum célja

A Lechner BIM-kézikönyv első kötetének legfontosabb célja, hogy a BIM-alapú munkafolyamatokban használt fogalmakat egységesen definiálja, illetve közérthetően bemutassa, hogy milyen feladatokra, milyen keretek között lehet a BIM-alapú módszertant alkalmazni. Ez azért fontos, hogy az építőipari beruházások projektrésztvevői között kialakuljon egy egységes szakmai nyelvezet és reális igények, illetve reális vállalások mentén tudjanak a szereplők egymás között megállapodni a BIM-munkarészek tartalmát illetően.

Ezen túl az elérendő cél az, hogy a tervezőmérnökök kivétel nélkül képesek legyenek BIM-modellben tervezni, és a modell jelentse a tervdokumentáció alapját.

A BIM model alkalmazásával kapcsolatos célként megfogalmazható, hogy a jelenleg elterjedt módszer helyett, amikor egy-egy tervezési fázis lezárásakor alkalmazzák, inkább a tervezési folyamatba épülve, a referenciamodell-alapú tervezés eredményeként létrejövő koordinált részmodellek minőségellenőrzésére kellene használni.

A dokumentum tartalmára vonatkozó megjegyzések és összefoglaló

A fogalmak ismertetése hosszadalmas, viszont néhol kiemelik mi az amit a szaknyelvben esetlegesen tévesen használnak. Itt kiemelem azokat a fogalmakat amik megértése elengedhetetlen és a legtöbbet használt. (Itt nemzetközi szaknyelvet vettem alapul).

  • BIM :  „Building Information Modelling” & „Building Information Management” az utóbbit tömören fogalmazva : a BIM az épületek teljes életciklusa alatti folyamatok dokumentációját, résztvevők feladatait, résztvevők közötti együttműködési módokat és az ezekhez szükséges adatállományt jelenti
  • GUID: Globally Unique Identifier (globális egyedi azonosító) az IFC adarcseréhez
  • IFC – Industrial Foundation Classes, elterjedt fájlformátum, ami lehetővé teszi a modell megosztását a szakági tervezők között
  • OpenBIM: az OpenBIM-ben résztvevő szoftvergyártók általi különböző platformon készült tervek IFC formátumú adatcseréjét teszi lehetővé
  • 4D BIM-modell: 3D modell + időtényező
  • 5D BIM-modell: 3D modell + időtényező (munkanorma) + kötlség
  • 6D BIM-modell: 3D modell + energetikai és épületfizikai adatok
  • 7D BIM-modell: 3D modell + energetikai és épületfizikai adatok + épületüzemeltetéshez szükséges adatokMejegyzés: A britt NBS (British National Building Specification) nem különböztet meg 6D és 7D BIM-modellt, hanem 6D modellként nevezi meg a megvalósulási állapotot magába foglaló üzemeltetéshez szükséges adatokkal ellátott modellt (ref.: NBS honlapja , wikipédia)
  • Klasszifikáció: “A klasszifikáció meghatározza azokat a csoportokat, szűrési feltéteket, melyek segítségével a BIM- modellből kinyerhető információ strukturált formában jelenhet meg.” Angol példák: Uniclass, Uniclass 2015 szerinti klasszifikáció
  • LOD: A modellelemek részletességi szintjét leíró fogalom (lényegében LOG + LOI). LOD 100, 200, 300, 350, 400, 500 szinteket különböztetünk meg
  • LOG: A modellelemek geometriai részletességi szintjét határozza meg
  • LOI: A modellelemek nem grafikus információ tartalmának mennyiségét és minőségét határozza meg
  • BEP: BIM Execution Plan, A tervező cég által készített végrehajtási terv, ami része a szerződésnek. “Meghatározza a teljesítés pontos részeit és ütemezését, megjelöli a teljesítéshez köthető felelősöket”
  • EIR: Employer’s Information Requirements, a megrendelő készíti az ajánlattételi időszakban. “Az EIR meghatározza, hogy a megrendelő mire akarja a projekt során a BIM-modellt használni, ehhez milyen modelleket szükséges elkészíteni az egyes fázisokban, meghatározva azok részletezettségi szintjét és a hozzájuk tartozó követelményeket.”
  • CDE: Common Data Environment (közös adatkörnyezet), egy megosztó tárhely, ahol a projekt résztvevői adatcserét végeznek. Ennek a szabályait előre difiniálni kell, hogy milyen módon kell feltölteni az információt. Példa a megosztó platformra: Viewpoint, Asite, Dropbox, Microsoft Sharepoint, Google Drive
  • Amiről nem ír a kézikönyv, de nemzetközileg használt fogalom:
    BIM Levels: ezek a szintek mutatják a BIM adaptálásának szintjét Angliában. Mivel a BIM bevezetése a tervezés, kivitelezés és üzemeltetés folyamataiba különböző mértékben valósulhat meg egy-egy projektnél, így a BIM Levelek definiálásával egyértelmű a követelmény rendszer. Anglia jelenleg a BIM Level 2-t követeli meg.
  • BIM Level 2: A tervezés során létrejövő 3D modell központilag tárolt. Minden eleméhez egyértelműen van hozzárendelve a tulajdonosa és felelőse. A benne található információ standardizált (CDE használatával) és kiexportálható megosztásra az elterjedt fájlformátumokban.
  • BCF: BIM Collaboration Format  egy olyan fájlformátum, ami az IFC modelhez csatolt megjegyzéseket, képernyőfotókat is meg tudja jeleníteni, hogy megkönnyítse a kommunikációt a szakági tervezők között
A következő bejegyzés a BIM gyakorlatban elterjedt, különböző felhasználási módjaival fog foglalkozni példákkal szemléltetve.

ArchiCAD 22 – new CineRender features / újítások a CineRenderben

What’s new?

CineRender of the upcoming ARCHICAD 22 version is based on Cinema 4D R19 render engine. Here are the new feature list you will find in AC 22:

  • New Tone mapping post-effect
Tone Mapping post-effect

ARCHICAD 22 official video about Tone Mapping:

  • Stereoscopic renderings, using a dedicated camera:

Spherical camera, producing 360-degree or dome-renderings
Stereoscopic spherical renderings (combination of the 2 cameras)

Stereo spherical panorama

You don’t have to enable Stereoscopy in the Render Settings (even if you want to render the Spherical camera stereoscopically). A spherical camera (360° view) has special stereoscopic settings.

Spherical scene example on Youtube:

ARCHICAD 22 official video about spherical camera:

  • Optimized performance, including speedups for Standard Renderer

Tovább az összefoglalóhoz magyarul:

Continue reading “ArchiCAD 22 – new CineRender features / újítások a CineRenderben”

Light + Building Frankfurt 2018

With the below photos, I’m going to provide an insight to the Frankfurt Light + Building Trade Fair.

Same as last year, there were plenty of visitors on the first day already.

Be prepared to the large amount of halls and long time you need to commute between them from A to B. Keep you wish-list on hand and do some research on the exhibitor before you want to approach them.

On my wish-list, there were only the new exhibitor’s award winning lighting fixtures since I was attending only the first day.  Here it is:

  1. Pong lamp ( by Nyta)
  2. COS (by Konead Weinhuber Design GmbH) : the staff was very friendly here and explained many things about their innovation and new lamp called COS. COS lamp’s position is adjustable vertically and horizontally  and even its color temperature can be changed to warmer or cooler. The price for the 3 lamps model around 2.200 Euro.
    Image source: http://www.komot-design.de

    The SPIN lamp by Konead Weinhuber Design GmbH

    Image source: http://architonic.com
  3. Lighting Passion 4 wood has the following solution for the shades made of wood veneer sheet. I’ve found it unique in a way and stylish too.

    Company website: http://www.passion4wood.be
  4. Mosaic LED pane (volatiles lighting GmbH) : This looked disappointing in real life since the LED lights were clearly visible which resulted to a ‘pixelated’ look
  5. Accidentally I came across with the booth of Patinas Lámpa Kft.  Their products have an art-deco style which goes well in theatres or restaurant. Interestingly all lamps have had the  ‘handmade’ label on it.

Post in Hungarian:

Continue reading “Light + Building Frankfurt 2018”

Looking back at Light + Building Fair 2016

Since I will attend the Light + Building Fair Tomorrow in Frankfurt, now, I look back at the event I attanded in 2016.

The Light+Building 2016 trade fair in Frankfurt Messe was accompanied by the 8th Luminale Lighting Culture Biennale. This event is unique because it is organised for both experts and the non-professional public.

I’ve arrived at around 2 pm on 15th March to Messe Frankfurt. [I’ve spent there only a half a day only]. Since the building complex of the Messe is constituted of at least 11 large halls on a huge area, there was easier to stay in one conference room for the whole afternoon and not to spent much time with moving to different halls.

I attended on three presentations organised by the Federation of International Lighting Designers (FILD). This, one day event, titled by ‘Seeing light, Understanding light!’ , was about emotions, moods and wellbeing influenced by lighting. To understand the relationship between humans and the light, first of all, professionals need to understand how light works, then, this knowledge can be integrated into our design work.

First presentation was about ‘ Buildings and spaces defined by luminance’ and held by Frank Vetter from Munich.

About the second one: ‘Light and emotions’ , held by Reinhard Vedder.

Here are the design work of Mr. Vedder which was presented on the conference:

1 ) ALLIANZ Arena, Munich

Image source: https://allianzdeutschland.de

The arena facade is constructed of 2,874 ETFE-foil air panels… The panels are lit for each game with the colours of the respective home team—red for Bayern Munich, blue for TSV and white for the German national football team. White is also used when the stadium is a neutral venue, like the 2012 UEFA Champions League Final. Other colours or multicolour or interchanging lighting schemes are theoretically possible.

With electricity costs for the light of about 50 Euros (75 USD) per hour only, the construction evolved such luminosity that in clear nights the stadium can easily be spotted even from Austrian mountain tops, e.g. from a distance of 50 miles (80 km). (Source wikipedia)

2) Molecular Imaging center, Abu Dhabi:

Image source: https://www.clevelandclinicabudhabi.ae

 

Mr. Vedder was also speaking about the importance of the lighting quality. He also explained why online shopping is still not as popular. Consumers go into shops where they see products in natural like lighting. The most popular effect is the snow white with the warm touch of the morning sun.

The third presentation, titled: “Back to the Future” ,  was about lighting of public places in cities. Focused more on the incorrect lighting solution in Dresden.

As an example, Mr. O’Brien showed his design work for the market place in Freiberg:

Image source: http://www.ruairiobrien.de/

My photos from the 2016 event:

Spanish hospitality in French style – Bordeaux, France

Location: Downtown, Bordeaux, France 

The interior with the original wooden flooring, stove, the shutters and big windows introduced me to the ‘Bordelais’ style . The room was cozy due to the well-thought-out details: candles, paintings on the wall, the bed linen.

The hospitality of the Spanish owner was exceptional. Every morning she made the breakfast for me and talked a lot about interesting stories. She also gave good recommendation about what to visit in the area, so I was lucky to make it to Saint-Emilion vineyards before I moved on to Strasbourg.

Image source: https://www.airbnb.com/rooms/13009290
Image source: https://www.airbnb.com/rooms/13009290
Image source: https://www.airbnb.com/rooms/13009290
Image source: https://www.airbnb.com/rooms/13009290
Staircase in the apartment block The house was built of large stone blocks which was left as a rough surface in the kitchen

BnB: French chic in Bel Aspect château

Location: Bel Aspect, 11410 Salles-sur-l’Hers, France

It’s easy to find this castle despite the remote location which is half an hour driving from Toulouse or Carcassonne. The place is just perfect for a laid-back getaway. There are no disturbing highway or any noise near this property.

+ The calm and relaxing atmosphere I like the most

+ the room and facilities are furnished according to the chic French-style what you would expect

+ there is plenty of space at the dining area and lounge of the orangerie, so you can freely decide to have the breakfast on your own or if you would like to have the company of other guests

+ the garden and surrounding nature is romantic also with chickens and there is also a pool at the backgraden

– on Sundays or on bank holidays the supermarket or restaurant is 20 minutes driving from this place. Plan your meal beforehand!

As a side note regarding the renovation work and interior: I was lucky to get some insight about the renewal work from the owner. There were still ongoing interior work last April. All new materials have high-end luxury quality selected with care. Muriel was talking about the new marble flooring in the dining hall and she has had a story about every new item, like the bath tub in the suite for honeymoon or the leather couch in one of the main rooms. My experience with the BnB is based on the wonderful long-weekend I spent in the orangerie room, I haven’t stayed in the castle though.

The orangerie is a smaller modern building attached to the castle. It has had several rooms on the ground floor with windows facing to the garden. I haven’t used the blinds in the en-suite bathroom when I was relaxing in a hot bath and it was still a private place where noone could see me.

Image source: https://www.airbnb.com/rooms/3744802
Image source: https://www.airbnb.com/rooms/3744802 En-suite in the orangerie
Image source: https://www.airbnb.com/rooms/3744802
Image source: https://www.airbnb.com/rooms/3744802 En-suite bathroom in the orangerie
Image source: https://www.airbnb.com/rooms/3744802 Dining area in the orangerie
Image source: https://www.airbnb.com/rooms/3744802 The garden
Image source: https://www.airbnb.com/rooms/11854575 Main en-suite room in the castle